Boll-poppare för träning

Flertalet barn jag träffar har talmotoriska svårigheter, dvs på något sätt svårt med sitt uttal pga motorik, det kan vara allt från överrörlighet till försening till dysartri och dyspraxi. Men oavsett orsak behöver träningen vara ganska repetetiv, vi behöver nöta in rörelser genom ord och upprepa orden många många många gånger.

För att orka det är det ju allra bäst om det går att komma på motiverande aktiviteter och en sådan hittade jag på igår. Det går givetvis att använda till vilken träning som helst inklusive träning av siffror och att räkna eller att vänta på sin tur (fast då behövs nog tydliga regler så att det inte bara blir allt för kul 🙂 )

Så tadaa, toalettpappersrullebollpoppare!

Popparna är gjorda av toalettpappersrullar och en ballong. Jag har förstärkt rullarna med maskeringstejp och klippt av ändarna på ballongerna för att kunna trä dem över rullarna. För att poppa läggs en boll i rullen, dra sedan i ballongen och släpp!

Aktiviteten är såhär:

Bollarna kostar ord, antalet ord beror på önskad valör av boll – stor glitterboll 5 ord, liten glitterboll 2 ord, pappersboll 1 ord i min version. I den här delen har jag skrivit upp vilka ord eller meningar vi jobbar med och så får barnet välja vilken vi ska repetera 1-5 ggr helt enkelt därför att barn ofta gillar att få välja.

För ett barn som inte kommit igång ordentligt med sin talutveckling skulle jag välja ett ord som vi säger varje gång vi turas om att välja en boll. Alltså köpa boll fast i enklare version. Då låter det ungefär såhär: “jag väljer en blå boll, jag säger boll!”, “du valde en rosa boll, vi säger boll” – och upprepa “boll” ihop med barnet.

För att det ska vara rättvist har barnet fått hjälpa till att bestämma vad för saker jag ska köpa bollarna för, de flesta har velat hitta på knasiga ord som jag ska säga fort men det kan förstås vara vad som helst. För ett barn som övar på att räkna, pengar eller addition kan båda få ett visst antal sedlar först att disponera enligt tycke och smak. Exempelvis kan en öva på att räkna ihop fem 1-sedlar för att köpa en 5-sedelsboll.

Efter inköp av bollar har vi siktat på en måltavla på golvet. Det finns massor att skriva ut gratis men det kan ju också vara en aktivitet att göra en egen. Jag skrev ut denna.

När det är dags att poppa bollarna har vi haft ett ord eller en fras som alla säger innan de skjuter. Det kan vara “popp”, “skjut”, “min tur”, “blå boll” eller något annat ni vill öva på.

För ett barn som inte kommit igång med sin talutveckling ordentligt skulle jag här säga “popp” eller “pang” och hjälpas åt att försöka säga det för varje gång vi poppar.

 

För stora barn för vi poäng som skrivs ner och räknas ihop, för mindre barn räcker det kanske att notera att “jag fick fem” eller “jag fick tio” – och kanske öva på att känna igen siffror samtidigt.

De glittriga bollarna kommer från en vanlig pryl-affär och kan nog hittas lite varstans. Leksakspengarna och måltavlan kommer från en bildsökning på gratis bilder att skriva ut.

Ha så kul! 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.