Meningsbyggnad, antal och turtagning
Det här är en hoppa-lek med syfte att öva turtagning, dvs att vänta på sin tur och intressera sig för den man leker med i lekar där man turas om att göra någonting. Turtagning är en basal språklig förmåga som vi tränar tidigt och som behövs för att vi ska ha en god kommunikation med andra – vi måste vänta på svar, lyssna in andra och visa intresse för det andra säger, annars får vi problem att kommunicera med varandra. Vissa barn behöver mer övning än andra för att lära sig turtagning. Leken övar också antal, att räkna och benämna antal, och den tränar meningsbyggnad och tempus: vad ska hända och vad har hänt?
För enkelhetens skull har jag satt upp bilderna på en kartong så att vi kan ha med den ut.
Överst har vi turtagningsbilder, den vuxna pekar på bilderna och benämner “nu är det din tur” eller “nu är det min tur”.
Har man någon typ av bildstödsprogram kan man skriva ut bilder, annars kan man rita såhär till exempel.
Om det är min tur så får jag bestämma vem som ska hoppa och hur många gånger. Det går bra att vara många i leken, då får alla ha varsin bild – kanske använder man foton? Det går också bra att använda “du” och “jag” och meningarna “du ska hoppa x gånger” eller “jag ska hoppa x gånger”.
Nu är det bara att hoppa mamma!
Vi tar och räknar också:
1 – 2 – 3 – 4!
Vad gjorde du mamma?
Lycka till!